Van corporate kantoor naar behandelkamer: waarom Johan Naafs voor Skils koos

GZ Psycholoog Skils

Johan Naafs is 32 als hij het roer omgooit. Hij zoekt meer zingeving. Hij verlaat zijn baan bij ABN AMRO en gaat weer studeren. Op dat moment is zijn basis een opleiding arbeids- & organisatiepsychologie en bijna 10 jaar werkervaring.

“Ik volgde een studie klinische psychologie en kon daarna al snel aan de slag als psycholoog in de arbeid gerelateerde zorg, en specialiseerde mij vervolgens verder als GZ-psycholoog. Alle puzzelstukjes vielen op zijn plaats: de combinatie van mijn ervaring binnen het bedrijfsleven, mijn behandelervaring en mijn vervolgopleiding leidde tot de zingeving die ik zocht.”

Sinds 2019 werkt Johan als GZ-psycholoog binnen het team Noord Oost Nederland van Skils. “Nu behandel ik mensen met serieuze klachten, maar ook met de kracht te willen (blijven) functioneren, binnen het systeem ‘werk’. In samenwerking met (bedrijfs)artsen, personeelsmensen of andere betrokkenen mijn cliënten weer de regie op hun leven te zien pakken ervaar ik elke keer weer als een feestje’.

Korte lijntjes
Johan kwam in aanraking met Skils via een goede vriend. Een ondernemer die op zakelijk vlak te maken had met de professionals van Zorg van de Zaak, waar Skils onderdeel van uitmaakt. “Hij was erg enthousiast over de werkwijze van Skils. Met name de betrokkenheid en samenwerking tussen bedrijfsarts, psycholoog en werkgever, wat klonk als snel schakelen en doelgericht handelen. Die korte lijntjes, dat sprak me wel aan. Ik zocht contact via LinkedIn en een week later had ik een nieuwe baan. Dat bevestigde ook de korte lijntjes.”

Professioneel en toch persoonlijk
Skils is met negentig psychologen door heel Nederland een middelgrote en heel persoonlijke organisatie. “Men kent elkaar, het is een platte organisatie en iedereen is enorm benaderbaar. De directeur die mij belt hoe het bevalt en weet waar ik mee bezig ben. Vanaf het moment dat ik bij Skils startte voelde ik mij thuis. De spreekwoordelijke warme deken. Dat vind ik mooi.” Het team waartoe Johan behoort kenmerkt hij als sterk en samen: “Tijdens de werkoverleggen merk ik dat mijn collega’s inhoudelijk sterk zijn en dat we elkaar goed kunnen adviseren. Dat is prettig, want het werk zelf kan soms best individueel en pittig zijn.”

Wisselwerking
Dankzij het netwerk van Zorg van de Zaak heeft Skils snel toegang tot veel verschillende disciplines, vertelt Johan. “Ik heb nauw contact met de bedrijfsartsen. We kunnen makkelijk even bij elkaar binnenlopen. Een bedrijfsarts zet ons in om ons specialisme op allerlei psychologische stoornissen. Daarnaast zijn er andere organisaties binnen het netwerk waarmee we kunnen samenwerken. Hoe mooi is het als we bijvoorbeeld Margolin kunnen inzetten voor loopbaanadvies? Of Gimd voor mediation?” Dan wordt 1 +1 ineens 3.

Ook op locatie bij de klant
Skils heeft locaties door het hele land. Johan werkt twee dagen per week in Arnhem, één dag in Nijmegen en één dag op locatie bij de Wageningen Universiteit. “Het is niet alleen leuk om bij een klant in huis te zitten, het werkt ook goed en voegt iets toe. Je leert een organisatie van binnenuit kennen, begrijpt nog beter waar je cliënten het over hebben en ontwikkelt steeds meer organisatie sensitiviteit. Ik bouw aan partnership, probeer bij te dragen en bereikbaar te zijn. Op de universiteit ligt de drempel om langs te komen nu laag en ik zie medewerkers uit alle lagen van de organisatie.”

Snelheid van handelen
Skils kent weinig wachttijd. “Het is voor ons, de werkgevers en de cliënten zelf fijn om snel aan de beurt te zijn. Als je een hulpvraag hebt en je wilt er iets mee, is zitten wachten enorm frustrerend en bepaald niet helpend. Ik merk dat cliënten dankbaar zijn als ze snel terecht kunnen. Trouwens, de werkgevers natuurlijk ook, want die willen niets liever dan hun medewerker weer fluitend aan het werk hebben. Het mooiste aan mijn werk is om met cliënten op zoek te gaan naar de reden van hun klachten in combinatie met hun krachten. Vaak zitten patronen diep ingesleten en ziet men geen alternatief. Het is elke keer weer mooi te zien hoe mensen regie (terug)pakken en hun eigen specifieke oplossingen vinden.”

Oplossingsgericht
Of Johan een baan bij Skils aan andere psychologen zou aanbevelen? “We werken altijd oplossingsgericht en focussen op de kwaliteiten van cliënten. Die methodiek is prettig werken en enorm effectief. Daarmee behalen we snelle en goede resultaten. Duurzame inzetbaarheid is het sleutelwoord. En dan ben ik weer terug bij mijn doelstelling: meer zingeving: ik help mensen die vastlopen werkelijk weer op weg; ik heb ruimte en vrijheid van handelen, binnen goed georganiseerde structuren en methodieken, ervaar naast mijn verantwoordelijkheid ook steun en krijg mogelijkheden me verder te ontwikkelen. Dus ja, ik zou het zeker aanbevelen.”

Laatste vraag
Je praat heel bevlogen over je baan, maar is arbeid gerelateerde zorg eigenlijk niet saai? Johan begint hard te lachen. “Zo leuk dat je het vraagt, en het antwoord is hardgrondig nee. De dynamiek, de contacten met en rond de cliënt, de klinisch vaak uitdagende inhoud in combinatie met de resultaatgerichtheid en het team waarbinnen ik werk zijn zeker niet saai. Ik zou het liever uitdagend en bevredigend noemen.”

Wil jij net als Johan onderdeel uitmaken van Skils?