Competentietrainingen

Iedereen wil prettig en effectief kunnen werken. Daarvoor is inspiratie en soms verandering nodig. Terugkerende patronen zijn te doorbreken met specifieke vaardigheden en competenties. Denk aan het hebben van een open en nieuwsgierige houding, zelfs in tijden van stress; het herstellen van het evenwicht tussen gevoel en ratio; het leren kiezen vanuit het bewust ervaren in plaats van op de automatische piloot.

Verandering is mogelijk door inzicht te krijgen in jouw competenties en capaciteiten, deze te ontwikkelen en beter te benutten. Met behulp van onze competentietrainingen leer je verandering te realiseren door te oefenen met andere houdingen en gedragsvormen die effectiever zijn. En leer je eveneens terugval in oude gewoontes voorkomen. Onze competentietrainingen worden in groepsverband door (GZ)-psychologen gegeven en zijn vaak een onderdeel van een behandeltraject of vormen een vervolgstap hierop.

Welke trainingen bieden wij aan?

Focustraining Breinvriendelijk

Mensen die elke dag fris en scherp opstaan en op het werk verschijnen, zo zouden we het willen. Kwestie van iets meer sporten, veel water drinken en meer spinazie eten, hebben wij geleerd. Maar het inzicht groeit, dat mensen die fris voor de dag komen, dat vooral doen omdat ze een uitgerust brein hebben. Maar dat komt niet vanzelf in een 24-uurseconomie, waarin je constant bereikbaar bent. Terwijl breinherstel een voorwaarde is voor concentratie en focus, inspiratie, geluk, creativiteit en productiviteit. Onmisbaar dus.

Tijdens de training maak je kennis met de 3 versnellingen van mentale inspanning en hoe deze cruciaal zijn in het doseren en managen van jouw mentale belasting. Je versterkt jouw vaardigheid om bewuste keuzes te maken: je kan jouw aandacht maar één keer uitgeven, dus aan wie óf wat geef je hem uit? Lees meer over deze training

Effectief communiceren

De hele dag communiceren we met elkaar, zowel op ons werk als thuis. Soms verloopt dit naar wens, maar het komt ook voor dat gesprekken moeizamer verlopen en er misverstanden of zelfs ergernissen ontstaan. Iedereen heeft ten slotte zijn eigen wensen en belangen én zijn eigen manier van communiceren.

In deze training reflecteer je op de wijze waarop de communicatie met anderen verloopt en welke opstelling en woordkeuze per situatie het meest effectief is. In praktische oefeningen ervaar je wat wel en niet werkt, voor jou maar ook bij de ander.

De training bestaat uit 6 bijeenkomsten, van circa 2,5 uur, die eerst 3 x wekelijks en daarna 3 x  om de week gehouden wordt.

Mindfulness

Door de drukte van alledag leven veel mensen op de automatische piloot. De verwerkingscapaciteit van ons brein is niet toereikend voor wat er aan informatie en prikkels op ons afkomt. Door de stress die dit veroorzaakt raakt ons brein de regie kwijt en neemt de automatische piloot het over. Dit betekent dat we eigenlijk niet meer bewust kiezen hoe te handelen. Hierdoor hebben we steeds het gevoel geleefd te worden en geen grip meer te hebben op ons bestaan.

Mindfulnesstraining is een aandachtstraining die je helpt dicht bij jezelf te blijven ondanks stress, zodat je een vertrekpunt hebt naar een grotere keuzevrijheid hoe om te gaan met veranderingen en uitdagingen, in jezelf en om je heen.

De training bestaat uit 9 bijeenkomsten van circa 2,5 uur.

Stressmanagement

We hebben het tegenwoordig niet gewoon druk, maar we hebben het ontzettend druk. Naast werk vragen eventuele partner en kinderen aandacht en is ons sociale leven ook erg belangrijk.

Daarnaast willen we nog sporten, doen we vrijwilligerswerk en zijn we mantelzorger. Vaak laten we ons hierbij leiden door de eisen waaraan we denken te moeten voldoen.

Het is dan ook niet gek dat de balans tussen spanning en ontspanning soms helemaal zoek is. Het gevolg is lichamelijke en psychische klachten.

Skils heeft een training Stressmanagement die kan helpen de balans terug te vinden. In de training werk je aan het ontwikkelen van gezonde gedrags- en denkpatronen.

Dit doe je door uit te gaan van wat al goed gaat, wat er mogelijk is en niet vanuit beperkingen. Vervolgens door:

  • Aandacht te besteden aan het ontwikkelen van een gezonde leefstijl en het aanleren van effectieve manieren om met stress om te gaan.
  • Inzicht te krijgen in de werking van ons brein en hoe we daarop invloed kunnen uitoefenen.
  • Veranderen van negatieve denkgewoonten die van invloed zijn op onze stemming.

De training bestaat uit 6 bijeenkomsten, van ca. 2,5 uur, die om de week plaatsvinden. Tijdens de bijeenkomsten wordt veel geoefend met technieken die in het dagelijks leven vaak en goed toepasbaar zijn.

Het resultaat van de training is een vermindering van klachten, en een vergroot gevoel van welzijn. Deelnemers worden zich bewust van hun gewoonten en hebben vaardigheden ontwikkeld die helpen het gevoel van competentie en welzijn te vergroten.

Trainingsoverzicht

In onderstaand trainingsoverzicht vind u per locatie de aanvangs- en einddata van onze competentietrainingen waarin nog plaats is. Bij voldoende inschrijvingen worden er nieuwe trainingen ingepland. Wij geven trainingen in Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Haag/Leidschenveen, Eindhoven, Leiden, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Training Locatie 2019  aantal sessies
Mindfulness Zwolle 31 okt – 16 jan 9
Effectief Communiceren Amsterdam 12 sept – 14 nov 6
Mindful Running Den Haag 23 sept – 2 dec  9
Stressmanagement Den Haag 23 sept – 4 nov 9
Stressmanagement Amsterdam 29 okt – 10 dec 6
Mindfulness Leiden 1 nov – 10 jan 9
Effectief Communiceren diverse locaties najaar  6
ACT  Zwolle 29 aug – 31 okt   8
Effectief Communiceren Utrecht medio okt/nov 6
Effectief Communiceren Leiden 29 aug – 31 okt 6
Effectief Communiceren Rotterdam sept / okt
Effectief communiceren Den Haag 1 nov – 20 dec 6
 Stressmanagement  Leiden  26 sept – 15 nov  6
Bijgewerkt:  23 juli 2019