Focustraining Breinvriendelijk

Aanmelden:
In februari 2020 starten nieuwe trainingen. Meld je hier aan.

Wakker worden uit de mentale winterslaap
Appen tijdens vergaderen, mails ’s avonds thuis beantwoorden, allerlei klussen door elkaar doen, werk in privétijd, privézaken in werktijd. Steeds meer mensen hebben het gevoel geleefd te worden. Functioneren op de automatische piloot: heel veel doen, maar niet bewust ervaren. De informatiestroom stopt nooit, het communiceren en reageren gaat maar door. Breinmoeheid bedreigt onze productiviteit, de kwaliteit van ons werk en ons welzijn. Heel af en toe worden we wakker, stoppen wij even en denken wij in onszelf: daar ben ik weer. Dit gevoel wil ik vasthouden, dat ik er bij ben, bewust in mijn eigen leven en dicht bij mijzelf.

Ons brein van onschatbare waarde
Mensen die elke dag fris en scherp opstaan en op het werk verschijnen, zo zouden we het willen. Kwestie van iets meer sporten, veel water drinken en meer spinazie eten, hebben wij geleerd. Maar het inzicht groeit, dat mensen die fris voor de dag komen, dat vooral doen omdat ze een uitgerust brein hebben. Maar dat komt niet vanzelf in een 24-uurseconomie, waarin je constant bereikbaar bent. Terwijl breinherstel een voorwaarde is voor concentratie en focus, inspiratie, geluk, creativiteit en productiviteit. Onmisbaar dus.

Wat houdt het in?

  • Tijdens de training maak je kennis met de 3 versnellingen van mentale inspanning en hoe deze cruciaal zijn in het doseren en managen van jouw mentale belasting.
  • Je versterkt jouw vaardigheid om bewuste keuzes te maken: je kan jouw aandacht maar één keer uitgeven, dus aan wie óf wat geef je hem uit?
  • Vanuit breinkennis leer je wat aandachtskapen met je energieniveau doet en hoe hierop winst te behalen valt. Met behulp van onder meer meditatietechnieken train je de aandachtsspier zodat je beter kunt focussen en grip krijgt op datgene waaraan jij energie uitgeeft.
  • Tevens wordt je uitgedaagd naar omgevingsfactoren te kijken; hoe richt ik mijn leven én werk in op de behoeftes en het ritme van mijn brein? Breinvriendelijk werken en leven betekent namelijk de dingen met gepaste aandacht doen, waardoor je energielekken voorkomt.

De training bestaat uit 6 bijeenkomsten van circa 2,5 uur die tweewekelijks plaatsvinden. De bijeenkomsten zijn opgebouwd volgens het principe ervaren/beoefenen– kennisoverdracht – vertalen naar de praktijk. De groep bestaat uit zes tot twaalf deel- nemers en de training wordt gegeven door een (GZ)psycholoog/trainer van Skils Zorg van de Zaak. In de training wordt gewerkt met opdrachten om het geleerde meteen in praktijk te kunnen brengen.

Waar ga je mee naar huis?

  • Na het volgen van de training heb je een beter beeld van jouw mentale belasting en belastbaarheid.
  • Je weet welke draaiknoppen tot jouw beschikking staan om daar balans in te brengen.
  • Tevens ben je in staat om op basis daarvan in te schatten hoe je jouw leven en werk(dag) moet indelen.
  • Je weet jouw denkvermogen optimaal te benutten door een omgeving te creëren waarbinnen je breinwerk kan verrichten.
  • Doel is eigenaar te worden van de inzet van jouw eigen aandacht en breinenergie.

Aanmelden
In februari 2020 starten nieuwe trainingen. Meld je hier aan.